BEKYMRER DU DEG MYE FOR EKSAMEN?

Kanskje det hjelper litt å vite at du ikke er alene? Her er TRE vanlige ting studenter bekymrer seg for i eksamenstida og noen tips hvis du har det slik.

MOTIVASJON: -en herlig følelse, men som ikke alltid er der, særlig ikke hvis du er sliten.  Du kan likevel klare eksamen, ferdigstille bacheloren etc. Det du trenger når motivasjonen er slunken, er en arbeidsplan for dagene som gjenstår til du er ferdig. Vær sjef, lag en plan og følg den, uten å tenke for mye på hvordan du føler deg før du går i gang. Ikke vent på at motivasjonen skal komme til deg, men håp på at motivasjonen kommer når du har jobbet en stund. Og det siste punktet på planen: en stor, god og motiverende belønning når du er ferdig.

PRESTASJON: Å prestere betyr ikke å gjøre noe BEST. Prestere betyr å yte. Det er umulig å vite hvordan du kan gjøre det best mulig på eksamen på forhånd. Du har jo ikke oppgaven foran deg. Fokuser på planen din, temaene fra forelesninger og pensum. Eksamensangst skyldes ofte at vi tenker for mye på selve prestasjonen og glemmer de mange små oppgavene på veien mot eksamen.

KONTROLL. Ingen vet hvilke spørsmål som kommer på eksamen, og ingen vet med sikkerhet at det kommer til å gå bra. Men du vet ikke at det kommer til å gå dårlig heller. Noen misliker følelsen av manglende kontroll så mye, at de tar det som et tegn på at det går mot stryk. Hvis du vil ha kontroll; fokuser på det du kan kontrollere; følg arbeidsplanen din.

To råd til: Øv på hvordan du skriver en DISPOSISJON på eksamen. Det gir deg oversikt. Undervurder aldri hjernens simultankapasitet. Å disponere alle oppgavene aller først, gjør at hjernen jobber med de vanskelige oppgavene samtidig som du tar fatt på de letteste.

Å tenke på noe skremmende gjør oss mennesker nervøse. Sånn er det, uansett om det stemmer eller ikke. Dersom du tenker at det går dårlig på eksamen, vil du bli nervøs. Tankene går lett til katastrofene. Hodet sender skrekkfilmer i beste sovetid, om jernteppe, panikkanfall, uløselige oppgaver, skuffede foreldre, arbeidsledighet og fordømmelse. Øv på å se for deg at det kan gå bra. At du jobber konsentrert, henter fram kunnskap fra hukommelsen og viser frem det du har lært i løpet av året.

Øv også på det du er GOD til. Det styrker selvtilliten og det blir lettere å se for seg at det kan gå bra.  Lykke til!  Vi heier på deg!