
Faglig Frokost: Elevmedvirkning i skolen
Domus Bibliotheca
Fre. 07. februar - fre. 07. februar
Scene Domus Bibliotheca
Åpent for alle
Om eventet
Hvordan takler norske elever frihet? Og får de nok av det? Disse litt store spørsmålene vil være utgangspunktet for den faglige frokosten om elevmedvirkning i skolen. 📆 7. feb. 2025 🕧 08:15 – 10:00 📍 Scene Domus Bibliotheca Den nye opplæringslova legger stor vekt på elevenes medvirkning, og at de skal høres i alle saker som gjelder dem selv i skolen. Hva innebærer det, i hvor stor grad gjøres det, og hvordan håndterer elevene den friheten som gis dem? I den faglige frokosten fra FIKS skal vi behandle disse spørsmålene fra ulike perspektiver. Anniken Furberg presenterer resultater fra del tre av prosjektet EVA2020, som evaluerer fagfornyelsen. Klasseromsstudier gjennomført av EVA2020 viser at lærere legger stor vekt på elevmedvirkning i utforskende prosjekter om de tverrfaglige temaene. Studien synliggjør at elevmedvirkning bidrar til elevenes engasjement og deltakelse, men også at stor grad av elevmedvirkning kan være utfordrende. Tessa Grevle fra OsloMET forteller om sin forskning på elevmedvirkning. Hvordan reagerer elevene i møte med økt valgfrihet i undervisninga? Vi får høre hva som skjer med elevene og lærerne når en skole endrer undervisningen i retning av større elevmedvirkning. Ragnar Bjorå fra Fyrstikkalleen skole forteller hvordan han jobber for å få økt grad av elevmedvirkning i klasserommet. Hvordan får man til både kollektiv og individuell medvirkning i læringsarbeidet? Hvordan kan elevene læres opp til å dokumentere sin egen kompetanse? Du møter: Anniken Furberg Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), UiO Tessa Grevle Stipendiat ved OsloMet, og lektor ved Glemmen videregående skole Ragnar Bjorå Lærer ved Fyrstikkalleen skole Program 08.15: Servering av kaffe og frokost 08.30: Innledninger 09.15: Pause 09.30: Panelsamtale og spørsmål fra publikum Delta fysisk eller digitalt Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under 👇