Du er ansvarlig for å kildesortere alt søppel:
  • Matavfall – grønn pose
  • Plastemballasje – blå pose
  • Restavfall – vanlig hvit handlepose. (Blå og grønne poser får du gratis i matbutikken). Kastes i samme beholder.
  • Papir, papp og drikkekartonger, kaster du i egne beholdere i tilknytning til boligen.
  • Glass og metall kastet i egne kommunale containere/kastes i egne returpunkt
  • Elektriske apparater, batterier, maling osv. skal returneres til nærmeste minigjenbruksstasjon eller gjenbruksstasjon. Her kan du også levere klær, møbler o.l.
Tips:
  • Hvis du merker avfallsbøttene med hvilket avfall som skal hvor – på både norsk og engelsk – blir det enklere for alle å resirkulere.

Hvis du har besøk, er regelen at du må være hjemme. Du kan ha overnattingsgjester på besøk i opptil 14 dager. Selv om besøket er under 14 dager kan du ikke ha gjentatte besøk.

Tenker du på å leie ut boligen din? Les mer om framleie

Vet du hva du skal gjøre når brannalarmen går? Det viktigste er at du forlater boligen din umiddelbart.

Hva gjør jeg hvis alarmen går?
  • Forlat bygget umiddelbart
  • Ser du brann eller røyk, ring 110.
  • Slå alarm i huset, og forsøk og varsle andre beboere.
Evakuering

Forlat huset så raskt du kan. Husk å lukk dører og vinduer før du forlater huset, for å hindre spredning av brannen. Finn et oppholdssted litt unna huset, slik at brannvesenet lett kan komme til. Vent på ytterligere hjelp.

Slukkeutstyr

Gjør deg kjent med hvor slukkeutstyret finnes. Alle boliger skal ha dette lett tilgjengelig. I de fleste studentbyene og -husene vil slukkeutstyret bestå av et pulverapparat eller en husbrannslange. Dersom det er et lite branntilløp, bør du prøve å slukke brannen med tilgjengelig slukkeutstyr.

Rømningsveier

Gjør deg kjent med rømningsveiene og nødutgangene der du bor. Husk at rømningsveiene og nødutgangene skal alltid være må frie, i tilfelle bygningen må evakueres. Alle nødutganger som er låst til vanlig vil automatisk låses opp dersom brannalarmen går. 

Huskeliste
  • Ikke gå fra komfyren når du lager mat.
  • Bruk kjøkkenvifte
  • Hold stekeplater og ovn ren
  • Vær forsiktig når du bruker stearinlys
  • Ikke ta ned røykvarselen!
  • Gjør deg kjent med slukningsutstyr og rømningveier der du bor.
  • Rømningsveiene som korridor, trapper og balkonger må være ryddet, og ting som står i veien kan bli kastet under inspeksjon

Går brannalarmen ofte der du bor? Les mer om hvordan å unngå dette.

Husordensreglene gjelder både for boligene og utleielokalene våre. Det skal være ro på hverdager etter 23.00, mens på dager før helligdager skal det være ro mellom 24.00 – 08.00.

Husk oppsigelsestiden på enten 2 eller 3 måneder når du vil flytte ut. Det kan være lurt å lese seg opp om ting som flyttevask og sluttoppgjør før du pakker flyttelasset. Takk for nå!

Huskeliste når du flytter ut:
  1. Si opp kontrakten. Oppsigelsestiden er to eller tre måneder avhengig av boligtype. Oppsigelsen gjelder fra 15. eller siste dag i måneden, og du betaler leie ut oppsigelsestiden.
  2. Når du skal flytte, må du tømme hele boligen, inkludert alle skap fryser og bod.
  3. Les av strømmen og si opp avtalen dersom du har egen strømavtale.
  4. Dersom du er usikker på om du har vasket godt nok, kan du bestille kontroll av vask fra vaktmester. Kontroll må bestilles i god tid, og du må være ferdig med å vaske boligen når vaktmester kommer på inspeksjon. Vaktmester vil, etter inspeksjonen, kunne fortelle deg om du har vasket godt nok.
  5. Sjekk at kontoinformasjonen din på Min side stemmer, slik at du får tilbakebetalt depositumet til rett konto. Dersom du har krav på depositum tilbake, vil du få dette ca 30 dager etter kontraktslutt. I perioder hvor mange flytter ut kan det ta noe lengre tid.
  6. Husk å melde fra om ny adresse til Posten når du flytter ut.
  7. Skaff deg parkeringsbevis på kundesenteret mens du flytter ut, slik at du unngår parkeringsbot under flyttingen.
  8. Levér inn

 

Før du flytter ut må du vaske hele boligen grundig:
  • Gulv
  • Vinduer, vinduskarmer
  • Speil, lysbrytere, dører, flekker på vegger etc.
  • Alt av skap, gjelder også på kjøkken og bad - innvendig og utvendig
  • Komfyr og vask/kum
  • Kjøleskap og kjøkkenvifte
  • Dusjvegger
  • Vaske og/eller støvsuge møbler hvis du har leid møblert

Bruk denne sjekklisten når du skal rydde og vaske deg ut av boligen din.

Hvis boligen ikke er tilfredsstillende rengjort ved utflytting, blir du fakturert for ekstra kostnader vi har i forbindelse med vask av boligen din. Her finner du en liste over hva du må huske på å vaske før du flytter.

Dersom du er usikker på om du har vasket godt nok, kan du bestille vaskekontroll fra vaktmester når du er ferdig med å vaske. Vaktmester vil da kunne komme og inspisere boligen din og fortelle deg om du har vasket godt nok. Inspeksjon er gratis og gjennomføres mellom 07.00 og 15.00 mandag-fredag. Du har kun mulighet til å få en inspeksjon, og du må selv levere nøklene dine til kundesenteret etter at vaskekontrollen er gjennomført. Dersom du ønsker vaskekontroll kan du bestille dette på Min side før du flytter ut.

Husk innboforsikring når du skal flytte inn hos oss – du er nemlig ikke innboforsikret gjennom oss. Du kan sjekke om du er forsikret gjennom dine foreldres forsikring, eller eventuelt kjøpe din egen.

Huskeliste for deg som vil leie ut boligen din
  1. Den du skal leie ut til, må være en student tilknyttet SiO (med unntak av juni og juli, der alle studenter med gyldig semesterbevis fra en norsk utdanningsinstitusjon kan leie).
  2. Du må selv finne en student som ønsker å leie boligen din før du kan søke om framleie.
  3. Den du skal leie ut til må være søknadsberettiget i følge tildelingsreglementet vårt, og kan ikke ha uoppgjorte forhold med SiO, som at f.eks. at personen skylder husleie.
  4. Du kan ikke kreve høyere husleie enn du selv betaler.
  5. Under hele leieforholdet, kan du  leie ut boligen i  inntil en seks måneders periode. I tillegg kan du leie ut boligen din i juni og juli hvert år.
  6. Selv om boligen din er framleid, er det du som står ansvarlig for boligen i henhold til leiekontrakten. Husk å informere den du leier ut til om husordensreglene.
  7. Vi anbefaler deg å inngå en skriftlig avtale med den du skal leie ut til.
  8. Husk at framleie alltid skal godkjennes av SiO Bolig. Søknadsskjema ligger på Min side.

Hvordan kan du sørge for et godt inneklima?
Visste du at det er viktig å lufte i boligen din? En sunn bolig trenger luft. Får ikke boligen nok luft kan dette føre til fuktighet og gi mugg og fuktskader på boligen din og møblene dine.

Hva kommer fukt av?
Årsakene til fukt kan være mange. Både matlaging, dusjing, tørking av klær, vask av gulv, potteplanter og mange mennesker i rommet kan føre til fukt.

Varm luft kan inneholde mer fuktighet enn kald luft.  Der varm og kald luft møtes, utskiller den varme lufta fuktigheten når den avkjøles. Se for deg en kald pils på en varm sommerdag, glasset blir vått av dugg.  Samme prosess skjer i kalde husvegger mot varme rom. Får lufta sirkulere mot veggen, reduseres faren for kondens på veggen.

Hvordan vet jeg om det er fuktighet i boligen min?
Har du dugg på vinduene og svarte flekker på veggen, er det tegn på for mye fuktighet i boligen din.

Hva kan jeg gjøre dersom jeg oppdager fuktighet i boligen min?

  • Sørg for at ventiler og avtrekkskanaler er åpne. Sjekk om luftespalter i vinduskarmen og ventiler er åpne.
  • Sjekk om avtrekkskanalen er åpen og ren. Det kan du gjøre ved å holde et flatt ark foran ventilen, og se om det er trekk i kanalen. Hvis det er god nok trekk vil du se at arket blir «sugd» mot ventilen.
  • Luft riktig. Det er lurt å sette vinduer og dører på vidt gap i 5-10 minutter. Å lufte på denne måten vil god luft i boligen, samtidig som det er en energisparende måte å lufte på.

Lynet Internett AS
Lynet Internett AS leverer fibernett til alle SiOs studentboliger. Standard hastigheten på nettet er 20 Mbit/s nedlastning og opplasting. Du må ta med din egen nettverkskabel.

Du kan selv bestille en oppgradert linje med 100 Mbit/s nedlastning og opplasting, direkte fra Lynet Internett A/S. Du vil da motta en faktura hver måned fra Lynet Internett A/S.

For mer informasjon og oppgradering - se Lynet Internett.

Teknisk brukerstøtte hos Lynet Internett: support@lynet.no, eller telefon 21 99 33 66.

Snap-TV
TV-signaler er ikke inkludert i husleien. SiO har inngått en gunstig avtale med Snap-TV om en pakkeløsning som du kan selv bestille IP-TV fra Snap-TV dersom du ønsker det. Det er selvsagt også mulig å bestille ytterligere kanaler fra Snap-TVs generelle tilbud.

For mer informasjon og bestilling kan du kontakte Snap-TV på snaptv-bestilling/support.

Hente nøkkel

Fra kontrakten din starter, har du 14 dager på deg til å hente nøkkelen din på kundesenteret. Du finner oss i Kristian Ottosens hus, Problemveien 9, på Blindern. Hvis du ikke har anledning til å komme i løpet av 14 dager, må du gi oss beskjed. Hvis du ikke gir oss beskjed, mister du boligen din.

Hente nøkkel Åråsen og Kongsvinger Studenthus   

I Åråsen Studenthus får du nøkler på kontoret, som ligger i underetasjen, mandag – fredag mellom kl 14.00 og 15.00. 

I perioden 1.8 – 22.8.2016 kan du hente nøkler i underetasjen i Kongsvinger Studenthus, mandag - fredag mellom kl. 14:00 – 15:00. Inngangen til kontoret vil være skiltet. Adressen er: Storgata 39 – 41, 2212 Kongsvinger.

Hvis du skal flytte inn på andre tider av året eller har spørsmål om innflytting i Kongsvinger Studenthus, ta kontakt med kundesenteret.

Låst deg ute?

Ring til 22 85 32 00. Du kan ringe hele døgnet. I generelle bestemmelser kan du se hvilke priser som gjelder.

Nye nøkler

Har du blitt frastjålet eller mistet nøklene eller adgangskortet ditt, kontakt kundesenteret.

Er det samboeren din som er kontraktsinnehaver?

Har du har mistet nøkkelen din, samboeren din er kontraktsinnehaver og samboeren ikke har mulighet til å hente ny nøkkel i kundesenteret? Du kan få utlevert ny nøkkel i kundesenteret, men du må ha en fullmakt fra samboeren din som er den som er kontraktsinnehaver av boligen.

Levere inn nøkler

Når du skal flytte ut, legger du alle nøkler og kort i en konvolutt med navnet ditt og adressen du har hatt.
Hvis du bor i Oslo leverer du konvolutten i kundesenteret innen kl. 12 den dagen kontrakten din går ut. Kundesenteret finner du i Kristian Ottosens hus, Problemveien 9, på Blindern. Kommer du utenom åpningstiden, kan du legge nøklene i nøkkelkassen utenfor hovedinngangen i senteret.

Levere nøkler Åråsen og Kongsvinger

I Åråsen Studenthus kan du legge nøkkelkonvolutten i den hvite postkassen i 1. etasje merket SiO.

I Kongsvinger Studenthus legges konvolutten med nøklene i den grønne postkassen i postrommet.

Frist for innlevering av nøkler

Nøklene må leveres innen kl 12.00 den dagen kontrakten din går ut. Hvis du ikke leverer nøkkelen innen fristen, vil du bli fakturert ekstra kostnader.

 

 

Flere av boligene våre har opplegg for oppvaskmaskin. Hvis du derimot har en bolig uten opplegg, kan du ikke sette inn maskin. Dette er på grunn av fare for vannlekkasje og dermed ugyldig forsikring.

Ordensvaktene skal være med på å skape et trygt og godt bomiljø på studenthusene.

Ordensvaktenes oppgaver er:
  • Oppfølging og kontroll av boområder og husordensregler.
  • Kontroll av leieforhold ute i boligene. Leietaker må da vise ID og gyldig studentbevis.
  • Håndtere eventuelle konflikter som ikke beboerne klarer å løse selv.

Du kan kontakte ordensvaktene på mail.

I de fleste av studentbyene og studenthusene våre har vi en avtale med Q-Park om utleie av parkeringsplasser. På Carl Berner, Iladalen, Nedre Ullevål 7, Stensberggata, St. Hanshaugen, Åråsen og Kongsvinger Studenthus har vi avtale med Europark.

Disse studentbyene/husene er en del av ordningen med Q-Park

Bjølsen, Grünerløkka, Enerhaugen, Kringsjå, Lillo, Nedre Ullevål 9, Nordberg, Nydalen, Pilestredet, Pilestredet Park, Rodeløkka, Tullinløkka, Sogn- og Vestgrensa studentby.

Bestilling og priser

For mer informasjon, bestilling og priser, logg deg inn på Min side. Biler med handicap-bevis kan parkere gratis på merkede plasser. Vanlig korttidsparkering betaler du på parkeringsautomat.

Vil du ha mer informasjon, kan du kontakte kundeservice hos Q-park.

Når du flytter inn hos oss må du melde fra om adresseendring både hos Posten og kontaktene dine. Her er Posten nøye på at både navn, gateadresse, etasje og romnummer skal med. Det hjelper dessverre ikke å skrive navnet ditt på postkassen om du ikke har meldt adresseendring. Her kan du melde adresseendring til Posten.

Vaskeuke
  • Vaskeuken for felleskjøkken og bad går på rundgang, og det er viktig at alle bidrar når det er deres tur.
  • Følg vaskelistene på kjøkkenet med oversikt over hvem som har vaskeuke når.
  • Kall inn til kjøkkenmøte der dere blir enige om reglene; for eksempel ansvar for å bytte med andre når man selv ikke kan, eller å krysse av når oppgaven er gjort.
  • Er det vanskelig å samarbeide, kan dere få hjelp av ordensvaktene
Oppgaver i vaskeuken
  • Bære søppelet helt ut – hver dag.
  • Vaske kjøkkengulv, evt. korridor og bad minst én gang.
  • Vaske alt av overflater.
  • Den som har vaskeuke er ikke ansvarlig for de andres oppvask.
Tips:
  • Følg med på maten din i skap, kjøleskap og fryser. Kast gammel mat. Oppbevar gjerne tørrmat (mel, pasta, havregryn etc.) i plastposer eller plastbokser.

Alle boligene er røykfrie. Røykeforbudet gjelder i alle rom, felleskjøkken, vinduskarmer, balkonger og takterrasser, og du som er leietaker er også ansvarlig for gjestene dine. Bruk askebegrene som er montert litt unna inngangsdørene hvis du skal røyke.

Ved å spare inn på strømbruken skåner du både miljøet og lommeboken:
  • Prøv å holde innetemperaturen på maks 21 grader.
  • Skru varmen ned, men ikke helt av, når du reiser bort.
  • Skru av varmen mens du lufter.
  • Skru av lyset når du går ut.
  • Skru TV’en og andre elektriske apparater helt av når du ikke bruker dem.

Meld fra om feil eller mangler i boligen din eller i fellesområdene på Min Side. Hvis det ikke kan vente, kan du ringe vakttelefon 22 85 32 00 (døgnåpen).

  • Det koster 20,- å bruke vaskemaskin og kr 10,- å bruke tørketrommel i vaskeriet.  I noen vaskerier har du mulighet til å kjøpe såpe når du setter på maskinen. Kostnaden for såpen vil i så fall bli trukket fra beløpet du har tilgjengelig på vaskekortet.
  • Vaskekortet du fikk ved innflytting brukes både på vaskemaskin og tørketrommel. Du fyller opp vaskekortet og reserverer tid via Min side eller via SiO-appen. Legg til vaskerifunksjonene som favoritter, så har du de lett tilgjengelig på førstesiden av appen. Er det ledige maskiner når du er i vaskeriet, kan du bruke disse uten å reservere på forhånd.
  • Du kan tilbakeføre penger fra vaskekortet inntil 6 måneder etter at kortet ble fylt opp. Hvis det har gått mer enn 6 måneder, må du oppsøke kundesenteret.
  • Ta kontakt med SiO Kundeservice hvis du mister kortet ditt, så sperrer vi det for deg.
  • Reservasjon av vaskemaskin gjelder i 15 min etter reservert tid, etter det kan andre bruke vaskemaskinen. Husk å kansellere maskinen dersom du ikke skal bruke den. Dersom du ikke kansellerer reservasjonen vil kortet ditt bli belastet med kr 15.
  • Gratis SMS-påminnelser (om reservasjon eller at vasken er ferdig) kan du aktivere i vaskeriet eller på Min side.