For de aller fleste er eksamensperioden en stressende tid. Personlig trener Trond Torke i SiO Athletica gir deg gode tips til hvordan du kan holde deg i aktivitet i tiden før eksamen.

 - Det viktigste rådet mitt er å være i bevegelse i eksamensperioden. Vi mennesker er nemlig ikke skapt for å sitte på rumpa hele dagen! Studenter, særlig nå i eksamensperioden, sitter veldig mye. Beveg deg mer! Jeg sier ikke at du skal begynne trening nå hvis du ikke har gjort det før, men få inn mer bevegelse i hverdagen din, sier Trond.

1. Det er viktig at du aktiviserer deg innimellom når du sitter mye i ro og leser. Ta aktive pauser der du for eksempel spaserer i trappene eller bare reiser deg opp og strekker på kroppen.

2. Stirrer du for lenge på en skjerm eller ned i en bok, kan du ofte få sammenpressede skuldre og krokete nakke. Vær bevisst på en god sittestilling og vær flink til å bevege hodet i alle retninger ofte for å unngå lesestivhet og hodepine

3. Den beste treningen er den du trives med å gjøre. Ikke undervurder virkningene trening og fysisk aktivitet har å si for deg i eksamensperioden, men heller ikke ha for ambisiøse treningsmål.

4. Trening er ofte noe av det første som ryker når studenter leser til eksamen. Å sette av kun 20 intensive minutter er mer enn nok til å få både overskudd og treningseffekt.

Her er også noen tips til fysisk aktivitet når du har lite tid:

  • Gå til og fra skolen
  • Ta alltid trappa
  • Gå en omvei til butikken
  • Gå av bussen to til tre stopp før
  • Gå en tur i pausen
  • Gående møter/kollokviegrupper

Sjekk ut Eksamensboost siden vår på Facebook for videoer med tips.