Har du problemer med å få sove i eksamensperioden? Da bør du prøve noen av disse rådene for å bedre nattesøvnen.

Mange kan synes at det er vanskelig å få sove godt i eksamensperioden.Sara Grodås, lege i SiO Helse gir deg noen råd for bedre søvn.

1. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, ikke sov på dagtid.

2. Legg til rette for et hyggelig, mørkt, stille og kjølig soverom.

3. Unngå kaffe, te, cola, ”energidrikker”, store måltider og trening rett før leggetid. Det kan være lurt å holde seg borte fra alkohol i eksamensperioden da det gir dårligere søvn.

4. Unngå å bruke datamaskin, nettbrett og mobil i sengen da det har en vekkende effekt og det blir vanskeligere å sovne, samt at det stjeler mye tid.

5. Forsøk å få en halvtime dagslys hver dag, gjerne på morgenen/formiddagen.

6. Får du ikke sove, ligg maks en halv time i sengen, stå opp, legg deg på nytt når du blir trøtt, får du ikke sove gjentar du stå-opp-rutinen til du får sove. Stå opp til samme tid neste dag uavhengig av når du sovnet. Man blir da økende trøtt og bygger opp ”søvntrykket” slik at det blir lettere å sovne påfølgende kveld. Det er viktig å ikke sove på dagtid.

- Husk også at det ikke er farlig med en natt eller to med dårlig eller lite søvn, det er bare veldig slitsomt, sier Sara.

 

Sjekk ut Eksamensboost siden vår på Facebook for videoer med tips.