Å engste seg og å være urolig går igjen i mange av henvendelsene SiO Helse får i forkant av eksamen.

Noen gruer seg så mye at de føler at de ikke klarer å gjennomføre det de har satt seg som mål. De bruker mer tid og krefter på å grue seg enn på å forberede seg til eksamen.

Psykiater i SiO Helse, Ola Nordviste, gir deg gode råd for å gjøre noe med «grueprosessen» og uroen.

- Det viktigste du kan gjøre er å snu tanken. Legg merke til uhensiktsmessige negative tanker du sier til deg selv når du føler uro eller engstelse, f.eks. «uff, dette får jeg aldri til», eller «alle andre klarer det bedre enn jeg». Dette er krisemaksimerende og urealistiske tanker – snu dem rundt og si noe mer hensiktsmessig til deg selv, som «jo da, dette går sikkert greit!». Tanker er bare tanker – men de påvirker hvordan vi føler oss og hvordan vi handler, sier psykiateren.

1. Sliter du med negative automatiske tanker? Slike som:

  • Jeg er ikke godt nok forberedt.
  • Jeg glemmer alt.

Si STOPP til din indre kritiker! Og finn din indre støttespiller!

2. Prøv å bli mer bevisst på hva du sier til deg selv. Snakk til deg selv som om du er din beste venn.  
Sjekk dette ut ved å gjøre en øvelse:
Reis deg opp, strekk høyre arm høyt mot himmelen litt foran deg.
Bøy høyre albue 90 grader så hånden peker rett til venstre.
Legg høyre hånd ned på venstre skulder
Klapp deg vennlig og mildt på skulderen
Og si:
Jeg er bra nok,
Jeg jobber bra nok,
Dette går nok bra,
Jeg gjør så godt jeg kan,
Jeg kjenner jeg fortjener litt støtte og ro.

Det hjelper litt, kjenner du det?   

3. Det er naturlig å sammenligne seg med andre, men det er ikke alltid så smart. Din tolkning av andre, trenger ikke stemme overens med virkeligheten. Tenk for eksempel på noe viktig som du har faktisk har klart før. Stol på at du kan klare en vanskelig utfordring igjen!

4. Du bekymrer deg kanskje for å gjøre det dårlig til eksamen? Hjelper det? NEI!
Snakk med en venn. Hva motiverer dem? Snakk om at du bekymrer deg og om åssen du har det. Slipp følelsene ut i lyset! På samme måte som andre troll, mister de da mye av sin kraft.

5. Stoppet opp i eksamenslesingen? Tenk på hva som kommer etterpå! Ingen spesielle planer? Lag deg en premie! Snart kan du tenke: Endelig eksamen! Om noen timer er det over. Gled deg til det!
Gled deg til eksamen! Gled deg til tiden etterpå!

6. Er du redd før eksamen, vil kroppen din hjelpe deg!
Kroppen tror den skal hjelpe deg med å kjempe eller flykte.
Si; Kjære kropp, takk for at du prøver å bringe meg ut av fare, men du hjelper meg mer hvis du lar meg senke skuldrene og puste roligere.

Sjekk ut Eksamensboost siden vår på Facebook for videoer med tips.