Stressa før eksamen? Få med deg våre tips til å takle stress i eksamentiden.

Mari Langmyr, studentrådgiver fra SiO Rådgivning, forteller hva stress er og hvordan du kan mestre det på en god måte.

Hva er stress?
«Stress er en tilstand hvor ens oppmerksomhet er splittet, enten i fortid eller framtid, i planlegging eller bekymringer» -Michael de Vibe

  • En basisreaksjon i hverdagen
  • Noe du kan påvirke
  • Fører til utvikling og mestring

Hvordan mestre stress?

  • I eksamensperioden er det mye som kjemper om oppmerksomheten din. Vær ærlig mot deg selv på hvor mye tid du trenger for å nå målene dine. Det er ikke feil å si nei til noe, ikke ha dårlig samvittighet. Det er nok av tid etter eksamen.
  • En liten pause gjør at du bedre husker det du nettopp har lest. Løft blikket, se opp i taket, og se til den ene siden, så til den andre. Se langt, se kort.  
  • Det kan være lett å føle seg litt alene i eksamenstiden. Avtal med andre når dere skal ha pause og fritid. Det er enklere å koble helt av sammen med venner.
  • Stress liker seg best i kaos. Prøv å skrive ned hva det er som stresser deg. Når du roer ned, kan du konkretisere hva som plager deg. En liste er ofte det første steget for å oppnå kontroll.

Øvelser som demper stress og nervøsitet

  • Pust - og avspenning. Last gjerne ned en App med avspenningsøvelser.
  • Mental trening  
  • Visualisering – indre film
  • Indre dialog

- Å snakke med noen kan i blant være den beste måten å dempe stress på. Og hjelper ikke noe rådene, ta gjerne kontakt med oss i SiO Rådgivning. Vi holder også kurs, forklarer Mari.

Sjekk ut Eksamensboost siden vår på Facebook for videoer med tips.