Her kan du finne ofte stilte spørsmål og svar i forbindelse med koronaviruset og våre tjenester.

Spørsmål og svar - SiO Helse

Sist oppdatert: 23.03.20

Er alle sentrene deres åpent?
Våre helsesentre i Nydalen og på Kjeller er stengt. Blindern og Holbergsgate 21 holder åpent som vanlig. Etter retningslinjer fra Folkehelseinstituttet tar vi fra 16.mars ikke i mot pasienter fysisk hos tannlege, psykolog, rådgiver eller fysioterapeut. Tannhelsetjenesten tar i mot akutte henvendelser.


Hvor lenge skal sentrene deres være stengt?
Vi vet ikke nå hvor lenge sentrene vil være stengt, og følger de retningslinjer som blir gitt fra myndighetene.


Hva kan jeg komme til Blindern for?
Dersom du har en problemstillinger som er strengt nødvendig at ses på av lege, tilbyr vi timer for deg på SiO Helse Blindern og Holbergsgate 21. Du skal ikke møte i våre lokaler dersom du har luftveisinfeksjon, er forkjølet og/eller har feber. Timer for problemstillinger som kan vente utsettes nå for å frigjøre kapasitet i forbindelse med koronaviruset.


Hvilke ting kan tas via videokonsultasjon?
Vi tilbyr videotimer for de fleste av våre tjenester. Du kan få videokonsultasjon med lege, helsesykepleier, rådgiver, psykolog og psykomotriskpsykomotorisk fysioterapuetfysioterapeut. Dersom du har en problemstillinger som er strengt nødvendig at ses på av lege, tilbyr vi timer for deg på SiO Helse Blindern og Holbergsgate 21. Du skal ikke møte i våre lokaler dersom du har luftveisinfeksjon, er forkjølet og/eller har feber.


Hva skjer med timen jeg allerede hadde bestilt?
Timer for problemstillinger som kan vente utsettes nå for å frigjøre kapasitet i forbindelse med koronaviruset. Problemstillinger som ikke kan utsettes, og som kan gjennomføres på video, gjøres om fra oppmøtetime til videotime. Dersom du har en problemstillinger som er strengt nødvendig at ses på av lege, tilbyr vi timer for deg på SiO Helse Blindern og Holbergsgate 21.


Jeg sliter med å komme gjennom til dere, hvorfor tar dere ikke telefonen?
Vi har for tiden stor pågang av studenter som trenger vår hjelp. Vi prøver å hjelpe alle så raskt vi kan.


Hvordan får man videokonsultasjon med fastlege?
Du bestiller time via helsenorge.no. Logg inn, klikk bestille time, velg dato og velg hvilket klokkeslett som passer under “timer på video”.


Kan man fortsatt få videokonsultasjon med fastlege om alle ting, eller bare korona-relaterte ting?
Du kan få videokonsultasjon med fastlegen din om de fleste problemstillinger som ikke krever fysisk oppmøte.


Hvordan bestiller jeg videotime hos helsesykepleier?
Time hos helsesykepleier bestiller du på helsenorge.no. Velg «HELSEKONTAKTER», «SEKSUELL HELSE» og «Bestill time». Når du er klar for timen, kan du starte denne fra helsenorge.no eller via appen SiO Helse.


Hvordan får man videokonsultasjon hos rådgiver, psykolog og psykomotorisk fysioterapaut?
For å time hos rådgiver, psykolog og psykomotorisk fysioterapeut, tar du kontakt med oss på 22 85 33 00. Du får en bekreftelse på SMS når vi har satt opp videotime til deg. Videotimen foregår på appen SiO Helse eller via nettsiden visibacare


Hvordan starter jeg videokonsultasjonen med rådgiver, psykolog eller psykomotorisk fysioterapeut?
Når du skal starte videomøtet, kan du starte denne fra appen SiO Helse. Husk å ha BankID klart for innlogging. Du vil få en påminnelse på SMS når timen nærmer seg.

Slik gjør du:

  •  Last ned appen SiO Helse
  •  Åpne appen og velg mine saker
  • Velg mine avtaler og logg inn
  •  Trykk på avtalt videobesøk
  • Tidligst 15 min før timen starter kan du velge «Koble til møte»

Dersom du heller vil ha videomøtet via nettleser, gjør du slik:

  • Gå inn på https://no.visibacare.com/sio-helse (bruk Google Chrome eller Mozilla Firefox)
  • Logg inn og velg «mine saker» (øverst til høyre)
  • Velg «Test teknologien» (test av kamera, mikrofon, lyd, internettforbindelse)
  • Tidligst 15 min før timen starter velger du «Gå til besøk» og behandler vil slippe deg inn i lobbyen.


Er det noe spesielt jeg må forberede til videokonsultasjonen?

  • Sørg for å laste ned appen «SiO Helse» i god tid før videotimen eller dersom du ønsker å bruke nettleser må du sikre at du har Google Chrome eller Mozilla Firefox på din datamaskin
  • Velg et stille og uforstyrret sted med god belysning
  • Sørg for at du har god internettforbindelse
  • Bruk gjerne hodetelefoner for best mulig lydkvalitet
  • Ha BankID klart
  • Dersom det oppstår tekniske problemer når videotimen har startet, vil behandler ringe deg


Hvor lenge varer en videokonsultasjon?
Videokonsultasjon varer like lenge som en vanlig legetime, dvs. i snitt ca 15 minutter


Er det noen temaer jeg ikke kan ta opp i en video-time?
Du kan få videokonsultasjon med fastlegen din om de fleste problemstillinger som ikke krever fysisk oppmøte. Dersom du er i tvil kan du ta kontakt med oss i forkant


Må jeg ha bruker på helsenorge for å få videotime?
Det er mulig å få videotime uten helsenorge-bruker, men vi oppfordrer alle til å opprette bruker på Helsenorge.no, da dette vil gjøre videokonsultasjonen og synkronisering med din journal enklere.


Jeg er bekymret for koronaviruset og alt som skjer rundt meg, kan dere hjelpe meg?
Vi forstår godt at du er bekymret, mange studenter henvender seg til oss for tiden med bekymringer. Ta gjerne kontakt med oss for å avtale videotime med en rådgiver, eller benytt deg av spørsmål- og svartjenesten Studenter spør for å stille spørsmål til våre fagpersoner om det du måtte lure på og lese andre studenters spørsmål.


Jeg får ikke videokonsultasjonen til å fungere, hva kan jeg gjøre?
Videokonsultasjonen fungerer kun i Google Chrome eller Mozilla Firefox. Hvis du ikke har tilgang til en av disse nettlesere, kan du laste ned appen SiO Helse og åpne timen din der i stedet. Sørg for at du har god internettforbindelse der du oppholder deg.


Jeg trenger ny resept på p-piller, kan jeg få det nå?
Dersom du bruker faste medisiner eller har vært til undersøkelse hos oss tidligere og legen din har foreskrevet behovsmedisiner til deg, kan du benytte deg av digital reseptfornyelse. Dersom du ikke har vært hos oss før kan du få time hos fastlege på Blindern eller Holbergsgate, så lenge du ikke er i karantene eller isolasjon.
Før du bestiller reseptfornyelse er det viktig at du sjekker om du allerede har noen aktive resepter under fanen «Legemidler» på Helsenorge.no. Etter at du har bestilt kan du regne inntil fem virkedager til resepten er fornyet. Du får en melding når resepten din er klar.


Kan jeg få tannlegetime nå?

F.o.m 16.mars holder tannhelsetjenesten kun åpent for akutt behandling, i tråd med retningslinjer fra helsemyndighetene. Alle vanlige timer blir utsatt.


Jeg har tannlegetime neste uke, kan jeg fortsatt ha denne?
Alle vanlige timer blir utsatt men vi holder åpent for akutt behandling.


Hva regnes som akutt tannlegetime?
Dersom du har smerter kan du ta kontakt med oss og vi vil vurdere om du bør settes opp til en akuttime. Du skal ikke møte i våre lokaler dersom du har luftveisinfeksjon, er forkjølet og/eller har feber.


Skal jeg betale egenandel for konsultasjon ifm henvendelser som gjelder koronoa?
Du skal ikke betale for konsultasjon når det er bekreftet eller mistenkt koronavirus.
Problemstilling der du er bekymret og ikke har mistenkt infeksjon, men bare ber om råd, gjelder betaling som vanlig.
Ta kontakt med oss på 22 85 33 00 dersom du har spørsmål om faktura.


Kan jeg teste meg for Korona hos dere?
Vi utfører for tiden ikke testing av koronaviruset covid-19. Dersom du føler deg syk, må du holde deg hjemme. Dersom du har lette luftveissymptomer bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing.

Hvis du får alvorlige symptomer, kan du ringe Oslo Kommunes korona-linje på 21 80 21 82 eller Oslo legevakt på 116 117. Dersom du ikke får kontakt med Oslo kommune, kan du ringe oss for informasjon (ikke bestille time i forbindelse med koronavirus på nett).

Hvis du er i tvil om hva du skal gjøre, ta koronasjekken her.


Hva skal jeg gjøre hvis jeg tror jeg har korona?
Hvis du har fått bekreftet koronavirusinfeksjon eller har symptomer på dette skal du være i hjemmeisolasjon. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing. Hjemmeisolasjon betyr at du skal holde deg hjemme. Du skal selv ikke gå på butikken e.l. I samråd med lege vil det vurderes hvem som kan hjelpe deg med nødvendige innkjøp.
 
Hvis du får alvorlige symptomer, kan du ringe Oslo Kommunes korona-linje på 21 80 21 82 eller Oslo legevakt på 116 117.


Hva gjør dere for å forebygge smitte i lokalene deres?
Vi følger til enhver tid helsemyndighetenes retningslinjer, holder god avstand og er nøye på renhold og hygiene.

Som et smitteforebyggende tiltak innfører vi midlertidig nye hilserutiner for deg som besøker våre helsesentre. Det betyr at vi velger å ikke håndhilse når du kommer til konsultasjon. Du er fortsatt hjertelig velkommen.