Her kan du finne ofte stilte spørsmål og svar i forbindelse med koronaviruset og våre tjenester.

Spørsmål og svar - SiO Helse

Sist oppdatert: 26.04.20


SPØRSMÅL OM VÅRE TJENESTER

Er alle sentrene deres åpent?
Våre helsesentrene på Blindern og i Holbergssgate 21 åpent som vanlig. Husk at vi tilbyr videotimer for de fleste av våre tjenester. Du kan få videokonsultasjon med lege, helsesykepleier, rådgiver, psykolog og psykomotorisk fysioterapeut.

Hvor lenge skal sentrene deres være stengt?
Vi vet ikke nå hvor lenge sentrene vil være stengt, og følger de retningslinjer som blir gitt fra myndighetene.

Hva kan jeg komme til Blindern for?
Det er kun de med forhåndsavtale hos SiO Helse, og som ikke har feber eller luftveisinfeksjon, som kan møte i våre lokaler.

Tannhelse på Blindern har åpnet for behandling igjen. På grunn av den pågående covid-19-pandemien er online timebestillng stengt og vi ber deg ringe oss for tmeavtale.

Kan jeg benytte meg av drop-in tilbudet på Blindern?
Drop-in tilbudet på Blindern er åpent, men husk at du ikke må møte i våre lokaler dersom du har feber eller tegn på luftveisinfeksjon. Vi ber deg vennligst om å holde avstand og vaske hender eller bruke hånddesinfeksjon.

SPØRSMÅL OM VIDEOKONSULTASJON

Hvilke ting kan tas via videokonsultasjon?
Vi tilbyr videotimer for de fleste av våre tjenester. Du kan få videokonsultasjon med lege, helsesykepleier, rådgiver, psykolog og psykomotriskpsykomotorisk fysioterapuetfysioterapeut.

På grunn av den pågående covid-19-pandemien vil legen først snakke med deg på video. Videotime bestiller du på helsenorge.no. I videosamtalen vil legen ofte løse det du tar kontakt for. Dersom legen vurderer at du også skal inn til en fysisk undersøkelse, så får du en ny time av legen. Det er kun de med forhåndsavtale med SiO Helse, og som ikke har feber eller luftveisinfeksjon, som skal møte i våre lokaler.

Hvordan får man videokonsultasjon med fastlege?
Du bestiller time via helsenorge.no. Logg inn, klikk bestille time, velg dato og velg hvilket klokkeslett som passer under “timer på video”.

Kan man fortsatt få videokonsultasjon med fastlege om alle ting, eller bare korona-relaterte ting?
Du kan få videokonsultasjon med fastlegen din om de fleste problemstillinger.

Hvordan bestiller jeg videotime hos helsesykepleier?
Time hos helsesykepleier bestiller du på helsenorge.no. Velg «HELSEKONTAKTER», «SEKSUELL HELSE» og «Bestill time». Når du er klar for timen, kan du starte denne fra helsenorge.no eller via appen SiO Helse.

Hvordan får man videokonsultasjon hos rådgiver, psykolog og psykomotorisk fysioterapaut?
For å time hos rådgiver, psykolog og psykomotorisk fysioterapeut, tar du kontakt med oss på 22 85 33 00. Du får en bekreftelse på SMS når vi har satt opp videotime til deg. Videotimen foregår på appen SiO Helse eller via nettsiden visibacare

Hvordan starter jeg videokonsultasjonen med rådgiver, psykolog eller psykomotorisk fysioterapeut?
Når du skal starte videomøtet, kan du starte denne fra appen SiO Helse. Husk å ha BankID klart for innlogging. Du vil få en påminnelse på SMS når timen nærmer seg.

Slik gjør du:

  •  Last ned appen SiO Helse
  •  Åpne appen og velg mine saker
  • Velg mine avtaler og logg inn
  •  Trykk på avtalt videobesøk
  • Tidligst 15 min før timen starter kan du velge «Koble til møte»

Dersom du heller vil ha videomøtet via nettleser, gjør du slik:

  • Gå inn på https://no.visibacare.com/sio-helse (bruk Google Chrome eller Mozilla Firefox)
  • Logg inn og velg «mine saker» (øverst til høyre)
  • Velg «Test teknologien» (test av kamera, mikrofon, lyd, internettforbindelse)
  • Tidligst 15 min før timen starter velger du «Gå til besøk» og behandler vil slippe deg inn i lobbyen.

Er det noe spesielt jeg må forberede til videokonsultasjonen?

  • Sørg for å laste ned appen «SiO Helse» i god tid før videotimen eller dersom du ønsker å bruke nettleser må du sikre at du har Google Chrome eller Mozilla Firefox på din datamaskin
  • Velg et stille og uforstyrret sted med god belysning
  • Sørg for at du har god internettforbindelse
  • Bruk gjerne hodetelefoner for best mulig lydkvalitet
  • Ha BankID klart
  • Dersom det oppstår tekniske problemer når videotimen har startet, vil behandler ringe deg

Hvor lenge varer en videokonsultasjon?
Videokonsultasjon varer like lenge som en vanlig legetime, dvs. i snitt ca 15 minutter

Må jeg ha bruker på helsenorge for å få videotime?
Det er mulig å få videotime uten helsenorge-bruker, men vi oppfordrer alle til å opprette bruker på Helsenorge.no, da dette vil gjøre videokonsultasjonen og synkronisering med din journal enklere.

Jeg er bekymret for koronaviruset og alt som skjer rundt meg, kan dere hjelpe meg?
Vi forstår godt at du er bekymret, mange studenter henvender seg til oss for tiden med bekymringer. Ta gjerne kontakt med oss for å avtale videotime med en rådgiver, eller benytt deg av spørsmål- og svartjenesten Studenter spør for å stille spørsmål til våre fagpersoner om det du måtte lure på og lese andre studenters spørsmål.

Jeg får ikke videokonsultasjonen til å fungere, hva kan jeg gjøre?
Videokonsultasjonen fungerer kun i Google Chrome eller Mozilla Firefox. Hvis du ikke har tilgang til en av disse nettlesere, kan du laste ned appen SiO Helse og åpne timen din der i stedet. Sørg for at du har god internettforbindelse der du oppholder deg.

 

SPØRSMÅL OM TANNLEGE

Kan jeg få tannlegetime nå?

Tannhelse åpner igjen etter anbefaling fra myndighetene og har forsterket smitteverntiltakene. På grunn av den pågående covid-19-pandemien er online timebestilling stengt, men du er velkommen til å ta kontakt med oss på telefon for timebestilling. Vi har utvidet telefontiden vår til kl. 08.15-11.00 og kl. 12.30-14.30.

Kan jeg komme til kontoret på Blindern?
Det er kun de med forhåndsavtale hos SiO Helse, og som ikke har feber eller luftveisinfeksjon, som kan møte i våre lokaler. Vi ber deg vennligst om å vaske hender eller bruke hånddesinfeksjon, holde avstand og møte presis til timen (slik at vi unngår mange i venterommet samtidig).


SPØRSMÅL OM KORONA

Kan jeg teste meg for Korona hos dere?
Vi utfører for tiden ikke testing av koronaviruset covid-19. Dersom du føler deg syk, må du holde deg hjemme. Dersom du har lette luftveissymptomer bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing.

Hvis du får alvorlige symptomer, kan du ringe koronatelefonen til Oslo Kommune på 21 80 21 82 eller Oslo legevakt på 116 117. Dersom du ikke får kontakt med Oslo kommune, kan du ringe oss for informasjon (ikke bestill oppmøtetime i forbindelse med koronavirus).

For oppdaterte råd til befolkningen, les mer på helsenorge.no

Hva skal jeg gjøre hvis jeg tror jeg har korona?
Hvis du har fått bekreftet koronavirusinfeksjon eller har symptomer på dette skal du være i hjemmeisolasjon. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing. Hjemmeisolasjon betyr at du skal holde deg hjemme. Du skal selv ikke gå på butikken e.l.
 
Hvis du får alvorlige symptomer, kan du ringe koronatelefonen til Oslo Kommune på 21 80 21 82 eller Oslo legevakt på 116 117. Dersom du ikke får kontakt med Oslo kommune, kan du ringe oss for informasjon (ikke bestill oppmøtetime i forbindelse med koronavirus).

For oppdaterte råd til befolkningen, les mer på helsenorge.no

Hva gjør dere for å forebygge smitte i lokalene deres?
Vi følger til enhver tid helsemyndighetenes retningslinjer, holder god avstand og er nøye på renhold og hygiene.

Som et smitteforebyggende tiltak innfører vi midlertidig nye hilserutiner for deg som besøker våre helsesentre. Det betyr at vi velger å ikke håndhilse når du kommer til konsultasjon. Du er fortsatt hjertelig velkommen.

 

ANDRE SPØRSMÅL

Jeg trenger ny resept på p-piller, kan jeg få det nå?
Dersom du bruker faste medisiner eller har vært til undersøkelse hos oss tidligere og legen din har foreskrevet behovsmedisiner til deg, kan du benytte deg av digital reseptfornyelse. Dersom du ikke har vært hos oss før kan du få time hos fastlege på Blindern eller Holbergsgate, så lenge du ikke er i karantene eller isolasjon.
Før du bestiller reseptfornyelse er det viktig at du sjekker om du allerede har noen aktive resepter under fanen «Legemidler» på Helsenorge.no. Etter at du har bestilt kan du regne inntil fem virkedager til resepten er fornyet. Du får en melding når resepten din er klar.

Skal jeg betale egenandel for konsultasjon ifm henvendelser som gjelder koronoa?
Du skal ikke betale for konsultasjon når det er bekreftet eller mistenkt koronavirus.
Problemstilling der du er bekymret og ikke har mistenkt infeksjon, men bare ber om råd, gjelder betaling som vanlig.
Ta kontakt med oss på 22 85 33 00 dersom du har spørsmål om faktura.