Her kan du finne svar på spørsmål du måtte lure på våre tiltak i forbindelse med koronaviruset.

Det er for tiden stor pågang hos SiO Kundeservice, og vi ber deg forsøke å finne svar på spørsmålet ditt her før du tar kontakt med oss.

Spørsmål og svar - SiO Bolig

Sist oppdatert: 02.09.2021


SPØRSMÅL OM KARANTENEHOTELL

Hvem trenger å være på karantenehotell?
For regler og unntak, se informasjon om karantenehotell fra regjeringen. 

Hvorfor må jeg betale husleie når jeg har vært på karantenehotell?
Våre kontrakter starter etter avtale med studiestedene. I hvilken periode karantene blir avholdt vil være avhengig av din ankomst til Norge.                                            
                          
Hvem betaler for karantenehotellet?
Dette vil i utgangspunktet du som leietaker selv. For enkelte nye internasjonale leietakere vil lærestedene betale for karantenehotellet. Dette må du snakke med skolen din om.                               

Hvorfor kan jeg ikke avholde karantenen min hos SiO når jeg kommer fra utlandet?
SiO følger de til enhver tid gjeldende innreiseregler og her er karantenehotell et av tiltakene. For mer informasjon om regler og unntak, se informasjon fra regjeringen.    

Hvordan booker jeg karantenehotell?
Man trenger ikke booke karantenehotell i forkant. Personell på Gardermoen vil geleide deg til karantenehotellet fra flyplassen.     


SPØRSMÅL OM HUSLEIE OG FORKORTET OPPSIGELSE

Kan jeg slippe å betale eller få redusert husleie?
Vi forstår at dette er en krevende situasjon økonomisk, men du må betale husleie også i denne perioden. Du kan imidlertid få utsatt betalingsfrist på inntil 4 uker.

Vi jobber hardt for å kunne opprettholde velferdstilbudet vårt til alle Oslos studenter. SiO ser på ulike tiltak, og særlig tiltak som når bredt ut til studentene.

Kan jeg få utsatt betalingsfrist på husleien?
Vi forstår at dette er krevende situasjon økonomisk og tilbyr derfor at du 1) kan utsette husleien med 14 dager, eller 2) betale litt om gangen. Dersom du vil betale litt om gangen bruker du samme KID-nummer som på fakturaen. Du må betale minst 500 kr. om gangen og hele beløpet må være betalt før neste faktura forfaller.

Kan jeg få forkortet oppsigelsestid?
Du kan dessverre ikke få forkortet oppsigelse. Vanlige oppsigelsesregler gjelder også i denne perioden.


SPØRSMÅL OM KARANTENE OG HJEMMEISOLASJON

Jeg har fått påvist korona, hva skal jeg gjøre?
Ta kontakt med SiO Kundeservice via vårt kontaktskjema.

Hvem må være i karantene?
Se gjeldende retningslinjer på fhi.no.

Jeg har vært i karantene og nå har jeg blitt syk. Skal jeg gi dere beskjed?
Vi ønsker å få beskjed om du blir syk, selv om du har vært i karantene. Legg inn en merknad om du har fått påvist korona eller ikke.

Får vi vite om noen i bygget sitter i isolasjon?
Alle som har blitt satt i isolasjon skal gi beskjed til oss, slik at vi kan informere de andre naboene på felleskjøkkenet.

Jeg er i isolasjon, hvordan skal jeg få handlet mat?
Dersom du er i isolasjon, kan du ikke selv gå på butikken for å handle mat. Det betyr at du må prøve å få noen andre til å hjelpe deg med innkjøpene og sette dette utenfor døren din.

Jeg er i karantene og har bestilt levering fra Kolonial, kan jeg sette korridordøren åpen slik at Kolonial får levert maten min?

Ja, det kan du. Pass bare på at døren ikke står for lenge oppe, og at den lukkes etter at Kolonial har levert maten din.

Jeg har astma, og er redd for å havne i karantene.
Dersom du har en underliggende sykdom, som f.eks. astma ber vi deg om å ta kontakt med oss dersom du havner i karantene, slik at vi kan hjelpe deg som best vi kan.

Vi forstår godt at dette kan være en skremmende situasjon. SiO Helse tilbyr videosamtale om du ønsker å snakke med noen om det. Ring SiO Helse på 22 85 33 00 for å avtale videosamtale.


SPØRSMÅL OM KORONA OG DELTE FELLESAREALER


Jeg har fått påvist korona og deler felleskjøkken med andre, hva skal jeg gjøre?

Ta kontakt med SiO Kundeservice via vårt kontaktskjema.

Jeg har fått påvist korona og deler bad med andre, hva skal jeg gjøre?

Ta kontakt med SiO Kundeservice via vårt kontaktskjema.

En på felleskjøkkenet mitt er i karantene, hva skal jeg gjøre?
De som deler felleskjøkken og/eller bad med noen som er i hjemmekarantene kan leve som normalt. Vær likevel observant for feber og luftveissymptomer.

Personer som er i hjemmekarantene og ikke har symptomer på luftveisinfeksjoner anses å utgjøre en lav risiko for videre smitte. Når man deler felleskjøkken og/eller bad med andre er det viktig å følge råd for håndhygiene og andre grunnleggende smitteverntiltak. God håndhygiene med hyppig håndvask med såpe og vann anbefales, spesielt etter toalettbesøk, før matlaging og måltider.

En jeg deler felleskjøkken med har fått korona, og jeg vil flytte til en annen studentbolig.
Dersom du ønsker å flytte til en annen studentbolig, kan du søke om å flytte internt. Les mer om bytte av bolig her.
Vi oppfordrer deg likevel til å bli boende i studentboligen din og bidra til å holde felleskjøkken rent ved hyppig rengjøring. Vask overflater som dørhåndtak og kjøkkenbenk. Du kan benytte vanlige rengjøringsmidler til dette. God håndhygiene med hyppig håndvask med såpe og vann anbefales, spesielt før matlaging og måltider. Husk også å vaske hender etter at du har vært på felleskjøkken og før du forlater studenthuset dersom du er i kontakt med den som er i hjemmeisolasjon, 

En på felleskjøkkenet mitt har vært på reise i et "rødt" land utenfor Norge og har blitt satt i karantene. Betyr det at jeg også må i karantene?
Nei, ifølge de siste anbefalingene fra Folkehelseinstituttet trenger du ikke i karantene når en du bor sammen med har vært på reise i et land som defineres som rødt av helsemyndighetene.

Hele felleskjøkkenet mitt har havnet i karantene, hvordan skal vi klare å få tak i mat de neste 10 dagene?
Vi skjønner at det kan være utfordrende. Kanskje dere kan få hjelp fra noen andre dere kjenner som ikke er i karantene til å handle for dere, evt. spør på Facebook-siden til studenthuset om det er noen som kan hjelpe? I denne situasjonen må vi forsøke å hjelpe hverandre så godt det lar seg gjøre. Etter hvert vil kanskje butikker som tilbyr hjemlevering (som Kolonial og Meny) få bedre kapasitet - men det kan være lurt å være tidlig ute med matbestillingene.

Alle på felleskjøkkenet er i karantene. Hvordan skal vi klare å holde felleskjøkkenet rent når vi ikke får tak i desinfiserende middel?
Dersom alle er i karantene, skal alle minimere bruken av felleskjøkkenet.

En av de jeg deler felleskjøkken med har overnattingsbesøk nå, og det gjør meg utrygg. Vi er mange nok som vi er. Hva kan dere gjøre med det?
Vi skjønner at det kan gjøre at du føler deg utrygg. Alle som bor hos oss kan ha overnattingsbesøk i inntil 14 dager. Vi oppfordrer likevel i den alvorlige situasjonen vi er i nå at man tenker seg litt ekstra om før man inviterer overnattingsbesøk.


SPØRSMÅL OM SMITTEREDUSERENDE TILTAK

Hva gjør SiO for å begrense smitte i studentboligene?
Vi ber alle som har blitt satt i karantene eller hjemmeisolasjon om å kontakte oss, slik at vi har oversikt over eventuelle tilfeller av koronasmitte i studentboligene. I den grad det er mulig vil vi informere deg dersom en av de du bor sammen med har blitt satt i isolasjon slik at du kan gjøre de tiltak som anbefales. Beboere med bekreftet koronasmitte, som bor i fellesarealer, flyttes midlertidig til isolasjonsboliger.
 
Vi opprettholder gode renholdsrutiner, og oppfordrer alle til å ta ansvar for å forebygge smitte ved å vaske hender ofte og godt, før og etter man tar på dørhåndtak, heisknapper osv. I tillegg gjør vi regelmessig desinfiserende "fogging" som dreper virus og bakterier.


SPØRSMÅL OM FLYTTING

Jeg skal flytte inn i studentbolig snart, hvordan henter jeg nøkler?

Nøkler til boligen din kan hentes kl. 12. fra den dagen kontrakten din starter. Hvis din kontrakt begynner i en helg eller på en helligdag kan nøklene hentes fra 12:00 påfølgende virkedag.

Jeg er en internasjonal student som skal flytte inn neste uke. Er det noe spesielt jeg må gjøre som følge av koronaviruset?
Se regler som defineres av helsemyndighetene.

Jeg skal internflytte snart, men jeg er nå syk og i isolasjon. Kan internflyttingen utsettes og må jeg i så fall betale for de ekstra flyttedagene?
Dersom du er i en slik situasjon, ta kontakt med SiO Kundeservice på 22 85 32 00 slik at vi kan tilrettelegge for deg.

Jeg måtte avbryte utvekslingen min og er hjemme igjen i Norge nå, tidligere enn planlagt. Kan jeg flytte inn tidligere?
Vi tar imot alle vi har plass til! Dersom du er i karantene, forsøker vi å finne leiligheter hvor du ikke må dele kjøkken og bad med andre.


SPØRSMÅL OM FELLESVASKERIER

Kan jeg bruke fellesvaskeriet nå?
Hvis du er i hjemmekarantene eller isolasjon, kan du ikke bruke fellesvaskeriet.

Samboeren min er i karantene. Kan jeg bruke fellesvaskeriet til å vaske klærne hans?
Dersom du selv ikke er i karantene, kan du bruke fellesvaskeriet til dette. Pass bare på å velge et vaskeprogram med tilstrekkelig høy temperatur. Folkehelseinstituttet anbefaler at klærne vaskes på minst 60 grader.


ANDRE SPØRSMÅL

Kan dere stoppe byggeprosjektet dere driver med nå som mange studenter er i karantene? Det bråker veldig og jeg får ikke gjort skolearbeidet mitt.
Vi forstår at det er en vanskelig situasjon og at det kan være utfordrende å konsentrere seg om skolearbeidet når man er tvunget til å være hjemme. Enkelte av prosjektene våre er reduserte i disse dager, mens andre går som normalt. Vi ønsker at prosjektene i størst mulig grad gjennomføres som planlagt slik at arbeidet blir raskest mulig ferdig og at dere ikke plages med støy lenger enn nødvendig.

Jeg får besøk fra utlandet, hva skal jeg gjøre?
Se regler som defineres av helsemyndighetene

Fant du ikke svar på det du lurte på?
Ta kontakt med SiO Kundeservice via vårt kontaktskjema.

Hvis du mistenker at du har blitt smittet med Covid-19 eller anses som nærkontakt ber vi deg kontakte SiO Helse for testing. Les mer om hvordan du kan bestille testing her.